گرین گروپ

به‌روزرسانی Big Daddy Google: تغییرات بزرگ در زیرساخت Google و SERP

به‌روزرسانی Big Daddy Google: تغییرات بزرگ در زیرساخت Google و SERP

Big Daddy گوگل یک به روز رسانی زیرساخت بزرگ بود که در دسامبر 2005 شروع به کار کرد و تاثیر زیادی بر کیفیت کلی SERP ها داشت.

با رشد و توسعه گوگل در طول سال‌ها، به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌ها به صورت دوره‌ای معرفی می‌شوند. بسیاری از به روز رسانی ها توسط گوگل تایید نشده باقی می مانند، علیرغم اینکه بسیاری از متخصصان سئو شواهدی برای آنها پیدا کرده اند.

یکی از آپدیت‌های گوگل، معروف به Big Daddy، جای تعجب نداشت. در دسامبر 2005 توسط گوگل به طور آشکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به‌روزرسانی Big Daddy به تدریج منتشر شد زیرا یک به‌روزرسانی زیرساخت بود. در آن زمان تأثیر زیادی بر کیفیت کلی صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) داشت. در مارس 2006 بود که به روز رسانی کامل شد.

تاریخچه Big Daddy

از دسامبر 2005، مت کاتز، رئیس آن زمان تیم وب اسپم گوگل، به طور غیررسمی راه اندازی زیرساخت های جدید را اعلام کرده است. به جای اجرای زیرساخت کامل بلافاصله، گوگل آن را روی دو سرور آزمایش کرد و آدرس IP آنها را به جوامع SEO اعلام کرد.

همانطور که متخصصان سئو از دیدن عملکرد سایت هایشان در مراکز داده جدید هیجان زده بودند، کل این وضعیت همچنین یک حلقه بازخورد برای Google ایجاد کرد که در آن آنها اطلاعاتی را از چندین آزمایش کننده جمع آوری کردند که مایل بودند نظرات خود را در مورد به روز رسانی ها به اشتراک بگذارند.

در طول Pubcon 2005، یک ساعت پرسش و پاسخ در یکی از جلسات صبح وجود داشت. پس از این جلسه، کاتس و پیروانش که به شوخی از آنها به عنوان «کاتز» یاد می‌شود، به‌جای ادامه دادن به جلسات دیگر، در اتاق ناهار پابکن ماندند و به پرسش‌های خود ادامه دادند و جلسه بعدی را رد کردند.

اینجاست که Cutts راه اندازی دو مرکز داده جدید را اعلام کرد که از آدرس های IP استفاده می کنند: 66.249.93.104 و 64.233.179.104 که زیرساخت جدید را اجرا می کنند.

به‌روزرسانی Big Daddy Google: تغییرات بزرگ در زیرساخت Google و SERP

در طول این بحث غیررسمی در اتاق ناهار، کاتز همچنین از گروه پیشنهاداتی در مورد نامگذاری این مراکز داده جدید خواست. در گذشته، بسیاری از به‌روزرسانی‌های الگوریتم بر اساس افرادی که برای اولین بار آن را گزارش کردند، نام‌گذاری می‌شدند.

مردی به نام جف ام نام «بابا بزرگ» را پیشنهاد کرد که لقبی بود که فرزندانش به او داده بودند. کاتز از این نام خوشش آمد و تصمیم گرفت که به روز رسانی جدید او با نام Big Daddy شناخته شود.

همراه با بازخورد مداوم جامعه سئو، به‌روزرسانی Big Daddy در مراکز داده بیشتری منتشر شد. سپس، در 29 مارس 2006، تمام مراکز داده قدیمی خاموش شدند.

Open Update Announcement = باز کردن بازخورد از یک گروه آزمایشی

گوگل به یافتن راه‌هایی برای تشویق کاربران به اقدام و استفاده از محصولاتشان برای دستیابی به آمار تست سریع‌تر در مورد نحوه عملکرد محصولشان برای بازخورد فوری می‌پردازد.

در گذشته، Google411 یک سرویس دایرکتوری تلفن رایگان بود که در آن می‌توانید شماره‌های 411-GOOG (411-4664) را در تلفن خود شماره‌گیری کرده و یک شماره تلفن بخواهید. این سیستم کاملاً خودکار به Google کمک کرد تا فناوری تشخیص صدای خود را که امروزه در تلفن‌های هوشمند و Google Home بدیهی می‌دانیم، بهبود بخشد.

نرم افزار سه بعدی گوگل، SketchUp، یک محصول فرعی موقت به نام Building Maker ایجاد کرد. این به طور خاص برای کاربران Google Maps و Google Earth ساخته شده است تا مدل های سه بعدی ساختمان ها را ایجاد کنند. Building Maker کل فرآیند را گیمی کرد. سازندگان مدل از افراد دیگر امتیاز گرفتند و مدل های برتر در نهایت به عنوان مدل سه بعدی اصلی مورد استفاده در نقشه ها قرار گرفتند.

راه اندازی دو سرور توسط Big Daddy برای متخصصان سئو تفاوتی نداشت. سئوکاران با خوشحالی سرورهای جدید را آزمایش می‌کنند زیرا از دیدن عملکرد سایت‌هایشان در سیستم جدید هیجان‌زده بودند. گوگل یک فرم بازخورد به طور خاص برای این تست ایجاد کرد که در آن متخصصان سئو بازخورد خود را در مورد نحوه عملکرد سیستم جدید به گوگل ارسال کردند.

Big Daddy وقتی منتشر شد، شکایت‌های کمی را به همراه داشت

با انتشار فرم بازخورد گوگل برای Big Daddy، متخصصان سئو بازخورد اولیه خود را در مورد کیفیت SERP ها ارائه کردند. این فرم بازخورد و ابزار حذف URL، پیش سازهای ابزار گوگل وبمستر بودند که در نهایت به کنسول جستجوی گوگل تبدیل شدند.

بر اساس این فرم بازخورد، Cutts اعلام کرد که کمترین شکایت وجود دارد و SEO ها در کل راضی هستند.

حتی تعدادی از متخصصان معتبر سئو – یعنی تاد فریسن و گرگ بوزر – وجود داشتند که (در ژانویه 2006 در WebmasterRadio.fm) گفتند که در زمان عرضه Big Daddy به نتایج علاقه داشتند. در این مصاحبه، آنها اشاره کردند که تنها شکایات عمدتاً به دلیل مسائل دیگری است که به Big Daddy مرتبط نبوده و به‌طور نادرست به عنوان بخشی از به‌روزرسانی Big Daddy شناسایی شده است.

همه آنچه گفته شد، به ندرت پیش می‌آید که هر به‌روزرسانی Google باعث ایجاد سروصدا نشود.

به‌طور اشتباه به‌عنوان به‌روزرسانی Big Daddy شناسایی شد

از آنجایی که به روز رسانی Big Daddy در حال انجام بود، شاخص تکمیلی نیز اجرا شد. نمایه تکمیلی، همانطور که از نام آن نشان داده شده است، مکمل شاخص اصلی گوگل است.

هنگامی که گوگل در سال 2003 فهرست تکمیلی را اعلام کرد، آن را به عنوان چیزی که برای تجربه کاربر مثبت خواهد بود ارائه شد. اگر کاربر نتواند آنچه را که در فهرست اصلی نیاز دارد پیدا کند، ممکن است بتواند آن را در فهرست تکمیلی پیدا کند، که نتایجی داشت که کمتر فیلتر شده بودند.

با این حال، این شاخص تکمیلی نتایج را پس از نتایج شاخص اصلی نمایش داد. اغلب کاربران حتی ممکن است برای دیدن نتایج فهرست تکمیلی به انتهای نتایج شاخص اصلی نرسند. بنابراین، زمانی که سئوکاران شروع به پایان یافتن صفحات وب آنها در فهرست تکمیلی کردند، این شاخص توسط سئوکاران منفی مشاهده شد.

دلایل اصلی قرار گرفتن در فهرست تکمیلی اغلب به مسائل محتوای تکراری یا وجود صفحات درگاه مربوط می شد. اگرچه اصطلاح “محتوای نازک” در آن زمان استفاده نمی شد، صفحات دسته بندی، صفحات برچسب وبلاگ توسط کاتز به عنوان صفحاتی که توسط SEO ها که به نظر می رسید تحت تأثیر به روز رسانی های Big Daddy به او گزارش شده بودند، ذکر شد.

تمرکز Big Daddy بهبود کیفیت نتایج جستجو بود و تفاوت شاخص اصلی با نمایه تکمیلی نیز بهبود کیفیت نتایج موتورهای جستجو بود. با این حال، کاتز اعتقاد خود را حفظ کرد که سایت هایی که تحت تأثیر ایندکس تکمیلی قرار می گیرند ممکن است تحت تأثیر به روز رسانی Big Daddy قرار نگیرند، زیرا آنها دو به روز رسانی مستقل هستند.

این برچسب فهرست تکمیلی از سال 2007 در نتایج جستجو نمایش داده نشده است. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که فهرست تکمیلی دیگر وجود ندارد. حتی اگر این برچسب متوقف شده بود، چیزی مشابه همچنان استفاده می شد و “نتایج حذف شده” نامگذاری شد.

با وجود این اظهارات منتشر شده توسط Cutts در اوایل سال 2006، بسیاری از مکالمات در انجمن WebmasterWorld در چندین موضوع همچنان در مورد فهرست تکمیلی و به روز رسانی های Big Daddy به گونه ای بحث می کردند که گویی مترادف هستند.

Google Sandbox

سندباکس گوگل یک فیلتر تایید نشده (به احتمال زیاد افسانه ای) است که برای وب سایت های جدیدتر اعمال می شود و حتی اگر مملو از محتوای عالی، پیوندهای خوب و بدون مشکل فنی باشند، از رتبه بندی خوب آنها جلوگیری می کند.

وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر «اثر جعبه شن» قرار گرفتند با داشتن نام‌های دامنه بسیار جدید و شیوه‌های غیرطبیعی لینک‌سازی مرتبط بودند. ظاهراً فیلتر پس از چندین هفته یا ماه رشد سایت برداشته شده است.

بسیاری بر این باور بودند که این به‌روزرسانی متخصصان سئو را از خرید لینک‌ها برای کسب مزایای رتبه‌بندی منصرف می‌کند. از آنجایی که خریداران لینک چندین لینک را اضافه می کنند، در دیدن مزایای آن تاخیر وجود دارد، هزینه تاخیر سندباکس را هدر می دهند.

کاتز به طور خاص به برخی از مسائل مربوط به سئو اشاره کرد که باعث کاهش رتبه سایت ها هنگام انتشار به روز رسانی Big Daddy شد. این موارد شامل اعتماد کم به لینک های ورودی یا خروجی آن سایت است. نمونه هایی که ممکن است باعث این امر شوند عبارتند از پیوندهای متقابل بیش از حد، پیوند دادن به محله های هرزنامه در وب، یا خرید/فروش لینک.

هر دو عامل ارتباطی با پیوندها دارند، با این حال، آنها هنوز دو چیز متفاوت هستند.

برخی از متخصصان سئو معتقد بودند که تحت تأثیر به‌روزرسانی Big Daddy قرار گرفته‌اند و ادعا می‌کنند که پیوندهای خوب آنها به اشتباه به عنوان پیوندهای بد شناسایی شده است. در برخی موارد، متخصصان سئو فکر می کردند که تحت تاثیر منفی Big Daddy قرار گرفته اند، در حالی که آنها واقعاً یک سایت جدید بودند.

Google Dance

Google Dance اصطلاحی بود که برای نتایج جستجو که دائماً در نوسان هستند به کار می رفت. این نوسان تقریباً هر ماه اتفاق می افتاد و چند روز ادامه داشت.

این روش گوگل برای به‌روزرسانی پایگاه‌داده وب‌سایت‌ها و داده‌های رتبه‌بندی متناظر آن‌ها در زمان واقعی بدون نیاز به بسته شدن بود.

“رقص” نتایج جستجو بخشی از انتشار داده ها از یک مرکز داده به مرکز داده دیگر بود. در طول این سال ها، متخصصان سئو نتایج جستجوی مختلف گوگل را با مراجعه مستقیم به آدرس های IP مختلف بررسی می کنند.
زمانی که Big Daddy Update ظاهر شد، Google Dance دیگر وجود نداشت. نوسانات گاه به گاه در رتبه‌بندی‌ها حتی تا به امروز نیز وجود دارد، اما دیگر به دلیل انتشار تدریجی داده‌های به‌روز شده در چندین مرکز داده نیست. بیشتر تابع عوامل مختلفی مانند شخصی سازی، موقعیت جغرافیایی و غیره است.
وقتی Big Daddy در دسامبر 2005 اعلام شد که از ژانویه 2006 تا مارس 2006 عرضه می شود، به آرامی از یک مرکز داده به مرکز داده دیگر منتشر شد. کسانی که از انتشار به‌روزرسانی Big Daddy بی‌اطلاع بودند، تصور می‌کردند که نتیجه Google Dance را می‌بینند.
برخلاف نتایج تکمیلی و جعبه شنی، Google Dance یک به‌روزرسانی Big Daddy نیست که به اشتباه شناسایی شده باشد. برعکس بود به‌روزرسانی Big Daddy به اشتباه به عنوان انتشار داده‌های Google Dance شناخته شد.

به روز رسانی هدف Big Daddy

جدا از اعلامیه مبهم که به‌روزرسانی Big Daddy را به‌عنوان یک به‌روزرسانی زیرساخت طبقه‌بندی می‌کرد، گوگل توضیح بیشتری در مورد این به‌روزرسانی نداد.
Cutts ادعا می کند که این زیرساخت به بهبود کیفیت نتایج جستجو کمک می کند. حتی آن بیانیه نیز مبهم است. اما چند چیز که کاتز در طول عرضه Big Daddy در مورد آنها بازخورد می‌پرسید:
  • متعارف سازی آدرس اینترنتی
  • Inurl: اپراتور جستجو
  • تغییر مسیرهای 302 و 301

از بین تمام بازخوردهایی که Cutts در مورد به‌روزرسانی Big Daddy دریافت کرد، او فقط تأیید کرده است که تغییرات در چند مورد نتیجه به‌روزرسانی Big Daddy بوده است. اینها شامل پیوندهایی است که برای پیوندهای ورودی و خروجی قابل اعتماد نبودند، علل پیوندهای متقابل بیش از حد، پیوندهای محله هرزنامه، و تشخیص الگوریتمی پیوندهای پولی.

به‌روزرسانی Big Daddy احتمالاً چیزی بیش از این پیوندهای بی‌کیفیت بود، اما اینها تنها عواملی هستند که Cutts یا هر کسی از Google درباره آنها بازخورد داده است. هیچ تغییر قابل مشاهده قابل ملاحظه ای توسط اکثریت جامعه سئو گزارش نشده است، و اگر تا به حال در مورد برخی از تأثیرات منفی به صورت آنلاین بحث شده باشد، اغلب به هیچ وجه مربوط به Big Daddy نبوده است.

منابع اصلی اطلاعات بیشتر درباره Big Daddy

در طول هر به روز رسانی گوگل، تعدادی از وبلاگ نویسان سئو در مورد به روز رسانی صحبت می کنند و برخی به سادگی اظهاراتی را به عنوان واقعیت ارائه می دهند.

در آن زمان، برخی از افراد ادعا کردند که به‌روزرسانی Big Daddy مربوط به لینک‌های با کیفیت پایین است. برخی دیگر معتقد بودند که این کار برای عملکرد بهتر تگ‌های متعارف و تغییر مسیرهای 302/301 است. هنوز هیچ مدرک قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد به روز رسانی Big Daddy به طور خاص فقط در مورد این موارد بوده است.

تنها اطلاعیه‌هایی که توسط گوگل ارائه شد، در مورد بهبود کیفیت نتایج جستجو و استفاده از آن به عنوان یک تغییر زیرساخت بود. تمام اطلاعات دیگر در قالب درخواست هایی از Cutts برای آزمایش جامعه SEO آمده است.

هر چیزی که سئوکاران در مورد لینک دهی بد ادعا می کردند فقط از سایت هایی است که تحت تأثیر به روز رسانی قرار گرفته اند. با این حال، این تایید نمی کند که به روز رسانی Big Daddy تنها در مورد لینک های با کیفیت بد بوده است.

تمام منابع اطلاعاتی دیگر درباره به‌روزرسانی‌های Big Daddy از دو منبع اصلی تهیه شده است: وبلاگ شخصی کاتز با پست او در اینجا و اینجا، و مصاحبه مهمان کاتز در پادکست SEO Rockstars WebmasterRadio.fm، که سپس توسط فریسن و بوسر میزبانی شد (و هنوز هم می توانید اینجا گوش دهید).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا