گرین گروپ

SEO - بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

SEO – بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

SEO – بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

SEO مخفف “بهینه سازی موتور جستجو” است.

به عبارت ساده، سئو به معنای فرآیند بهبود وب سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که افراد به جستجو می‌پردازند:

محصولاتی که می فروشید

خدماتی که ارائه می کنید

سئو

اطلاعات در مورد موضوعاتی که در آن تخصص و/یا تجربه عمیقی دارید.
هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال پیدا شدن و کلیک روی آنها بیشتر می شود.

در نهایت، هدف بهینه‌سازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وب‌سایت است که تبدیل به مشتری، مشتری یا مخاطبی می‌شوند که مدام برمی‌گردد.

آنچه در این راهنما خواهید آموخت:

سئو چه تفاوتی با SEM و PPC دارد؟

SEM و PPC دو اصطلاح رایج دیگر هستند که در اینجا در سایت موتورهای جستجو مطالب زیادی در مورد آنها خواهید خواند و در جامعه بازاریابی جستجوی بزرگتر درباره آنها خواهید شنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دوی این اصطلاحات و نحوه ارتباط آنها با SEO، ادامه مطلب را بخوانید.

سئو در مقابل SEM

SEM مخفف بازاریابی موتور جستجو – یا همانطور که بیشتر شناخته شده است، بازاریابی جستجو است.

بازاریابی جستجو نوعی بازاریابی دیجیتال است. این یک اصطلاح جامع برای ترکیبی از فعالیت‌های SEO و PPC است که به منظور هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی است.

به زبان ساده، بازاریابی جستجو فرآیند به دست آوردن ترافیک و دیده شدن از موتورهای جستجو از طریق تلاش های پولی و بدون مزد است.

سیو چیست

سیو چیست

بنابراین SEO و SEM چگونه با هم تفاوت دارند؟ از نظر فنی تفاوتی ندارند – سئو به سادگی نیمی از SEM است:

SEO = هدایت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو.

SEM = هدایت ترافیک ارگانیک و پولی از موتورهای جستجو.

حالا اینجاست که همه چیز کمی گیج کننده می شود.

امروزه بسیاری از افراد از SEM به جای PPC استفاده می کنند

(که در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد).

به نظر می رسد این ایده سئو را زیر سوال می برد. با این حال، سئو بازاریابی است، درست مانند بازاریابی PPC.

در اینجا بهترین راه برای فکر کردن در مورد SEO و SEM وجود دارد:

تصور کنید SEM یک سکه است. سئو یک روی این سکه است. PPC در طرف مقابل است.

سئو در مقابل PPC

PPC مخفف pay-per-click است – نوعی از بازاریابی دیجیتال که در آن هر زمان که بر روی یکی از تبلیغات آنها کلیک شود، مبلغی از تبلیغ کنندگان دریافت می شود.

اساساً، تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی یا عباراتی که می‌خواهند تبلیغاتشان در نتایج موتور جستجو نمایش داده شود، پیشنهاد می‌دهند.

هنگامی که کاربر یکی از آن کلمات یا عبارات کلیدی را جستجو می کند، تبلیغ تبلیغ کننده در بین نتایج برتر ظاهر می شود.

بنابراین، اگر بازاریابی جستجو را به عنوان یک سکه در نظر بگیریم، سئو و PPC دو روی یک سکه هستند – سئو طرف بدون پرداخت است، PPC طرف پرداختی است.

نکته کلیدی دیگر: مهم است که هرگز آن را به عنوان “SEO در مقابل PPC” در نظر نگیرید (یعنی کدام یک بهتر است)

زیرا اینها کانال های مکمل هستند. این یک سوال یک یا یا نیست  همیشه هر دو را انتخاب کنید (تا زمانی که بودجه شما اجازه می دهد).

همانطور که قبلا ذکر کردیم، اصطلاحات SEM و PPC در صنعت به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، این مورد در اینجا در سرزمین موتورهای جستجو صادق نیست.

هر زمان که «SEM» را ذکر می کنیم، به این دلیل است که هم به SEO (جستجوی ارگانیک) و هم PPC (جستجوی پولی) اشاره می کنیم.

سئو

سئو

اگر کنجکاو هستید در مورد تاریخچه ای که در پس آن وجود دارد که چگونه “SEM” در کنار سئو به معنای “PPC” درآمد، می توانید در این مقاله ها عمیق تر شوید:

چرا سئو مهم است؟

سئو یک کانال بازاریابی مهم است. اول و مهمتر از همه: جستجوی ارگانیک 53 درصد از کل ترافیک وب سایت را ارائه می دهد.

این یکی از دلایل بزرگی است که پیش‌بینی می‌شود صنعت سئو جهانی تا سال 2028 به 122.11 میلیارد دلار برسد. سئو نتایج واقعی کسب‌وکار را برای برندها، مشاغل و سازمان‌ها در هر اندازه‌ای به ارمغان می‌آورد.

هر زمان که مردم می خواهند به جایی بروند، کاری انجام دهند، اطلاعاتی بیابند، تحقیق کنند یا محصول/خدمتی بخرند – سفر آنها معمولاً با جستجو آغاز می شود.

اما امروزه جستجو به طرز باورنکردنی تکه تکه شده است. کاربران ممکن است در موتورهای جستجوی وب سنتی (مانند گوگل، مایکروسافت بینگ)، پلتفرم‌های اجتماعی (مانند YouTube، TikTok) یا وب‌سایت‌های خرده‌فروشی (مانند آمازون) جستجو کنند.

در واقع، 61 درصد از خریداران آنلاین ایالات متحده، جستجوی محصول خود را در آمازون شروع می کنند، در مقایسه با 49 درصد که از موتور جستجویی مانند گوگل شروع به کار می کنند. همچنین نکته ای از همان تحقیق:

32٪ در Walmart.com شروع می شود.
20 درصد از یوتیوب شروع می شود.
19٪ از فیس بوک شروع می شود.
شروع 15% در اینستاگرام.
11٪ در TikTok شروع می شود.

هر سال تریلیون ها جستجو انجام می شود. جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک برای وب‌سایت‌ها است، که باعث می‌شود «دوستانه موتور جستجو» در هر پلتفرمی که مردم می‌توانند نام تجاری یا کسب‌وکار شما را جستجو کنند، ضروری است.

معنی همه اینها این است که بهبود دید شما و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما، می تواند تاثیر مثبتی بر نتیجه شما داشته باشد.

سئو همچنین بسیار مهم است زیرا صفحات نتایج موتور جستجو (یا SERP) فوق العاده رقابتی هستند – پر از ویژگی های جستجو (و تبلیغات PPC). ویژگی های SERP عبارتند از:

پانل های دانش
قطعه های ویژه
نقشه ها.
تصاویر.
فیلم های.
خبرهای برتر (اخبار).
مردم همچنین می پرسند.
چرخ فلک ها

دلیل دیگری که سئو برای برندها و مشاغل حیاتی است: برخلاف سایر کانال های بازاریابی، کار سئو خوب پایدار است. وقتی یک کمپین پولی به پایان می رسد، ترافیک نیز به پایان می رسد.

ترافیک از ترافیک رسانه های اجتماعی در بهترین حالت غیرقابل اعتماد است – و کسری از آنچه قبلا بود.

سئو پایه و اساس بازاریابی جامع است، جایی که هر کاری که شرکت شما انجام می دهد اهمیت دارد. هنگامی که متوجه شدید که کاربران شما چه می خواهند،

سپس می توانید آن دانش را در سراسر خود پیاده سازی کنید:

کمپین ها (پرداخت و ارگانیک).
محتوای وب سایت.
ویژگی های رسانه های اجتماعی
سئو کانالی است که ترافیک مورد نیاز برای دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار (به عنوان مثال، تبدیل، بازدید، فروش) را هدایت می کند.

همچنین باعث ایجاد اعتماد می شود – وب سایتی که رتبه خوبی داشته باشد عموماً معتبر یا قابل اعتماد در نظر گرفته می شود، این عناصر کلیدی هستند که گوگل می خواهد با رتبه بندی بهتر پاداش دهد.

انواع سئو

سه نوع سئو وجود دارد:

سئو فنی: بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت.
سئو در سایت: بهینه سازی محتوای یک وب سایت برای کاربران و موتورهای جستجو.
سئوی خارج از سایت: ایجاد دارایی های برند (به عنوان مثال، افراد، علائم، ارزش ها، چشم انداز، شعارها، عبارات جذاب، رنگ ها) و انجام کارهایی که در نهایت آگاهی و شناخت برند را افزایش می دهد (یعنی نشان دادن و رشد تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن آن ) و تولید تقاضا.
شما 100% کنترل محتوا و بهینه سازی های فنی را حفظ می کنید. این همیشه در مورد خارج از سایت صدق نمی کند (شما نمی توانید لینک های سایت های دیگر را کنترل کنید یا اگر پلتفرم هایی که به آنها متکی هستید در نهایت بسته شوند یا تغییرات اساسی ایجاد کنند)، اما این فعالیت ها هنوز هم بخش کلیدی این سه گانه موفقیت سئو هستند.

سئو را به عنوان یک تیم ورزشی تصور کنید. برای پیروزی به یک حمله و دفاع قوی نیاز دارید – و هم به هواداران (با نام مستعار، تماشاگر) نیاز دارید.

بهینه سازی فنی را به عنوان دفاع خود، بهینه سازی محتوا را به عنوان حمله خود، و بهینه سازی خارج از سایت را به عنوان راه هایی برای جذب، تعامل و حفظ پایگاه طرفداران وفادار در نظر بگیرید.

بهینه سازی فنی 

بهینه سازی عناصر فنی یک وب سایت برای موفقیت سئو بسیار مهم و اساسی است.

همه چیز با معماری شروع می شود – ایجاد یک وب سایت که می تواند توسط موتورهای جستجو خزیده و نمایه شود. همانطور که گری ایلیز، تحلیلگر روند گوگل، یک بار در AMA ردیت این را بیان کرد: «آن سایت لعنتی را قابل خزیدن کنید».

می‌خواهید کشف و دسترسی به تمام محتوای صفحات شما (مانند متن، تصاویر، ویدیوها) را برای موتورهای جستجو آسان کنید. چه عناصر فنی در اینجا مهم هستند: ساختار URL، ناوبری، پیوند داخلی و موارد دیگر.

تجربه همچنین یک عنصر حیاتی در بهینه سازی فنی است. موتورهای جستجو بر اهمیت صفحاتی که به سرعت بارگذاری می شوند و تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند تأکید می کنند.

عناصری مانند Core Web Vitals، سازگاری با تلفن همراه و قابلیت استفاده، HTTPS، و اجتناب از مطالب بینابینی مزاحم، همه در سئو فنی مهم هستند.

یکی دیگر از حوزه های بهینه سازی فنی، داده های ساختاریافته (با نام مستعار، طرحواره) است.

افزودن این کد به وب سایت شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند و ظاهر شما را در نتایج جستجو افزایش دهند.

به علاوه، خدمات میزبانی وب، CMS (سیستم مدیریت محتوا) و امنیت سایت همگی در سئو نقش دارند.

بهینه سازی محتوا

در سئو، محتوای شما باید برای دو مخاطب اصلی بهینه شود: افراد و موتورهای جستجو.

این بدان معناست که شما محتوایی را که مخاطبان شما می بینند (در واقع در صفحه) و همچنین آنچه را که موتورهای جستجو خواهند دید (کد) را بهینه می کنید.

هدف، همیشه، انتشار محتوای مفید و با کیفیت است. شما می توانید این کار را از طریق ترکیبی از درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود، داده ها و راهنمایی های ارائه شده توسط Google انجام دهید.

هنگام بهینه سازی محتوا برای افراد، باید مطمئن شوید که:

موضوعات مرتبطی را که در آن تجربه یا تخصص دارید پوشش می دهد.
شامل کلمات کلیدی است که افراد برای یافتن محتوا از آنها استفاده می کنند.
منحصر به فرد یا اصلی است.
به خوبی نوشته شده و بدون اشتباهات دستوری و املایی است.
به روز است، حاوی اطلاعات دقیق است.

شامل چند رسانه ای (به عنوان مثال، تصاویر، فیلم ها).
بهتر از رقبای SERP شما است.

قابل خواندن است – ساختاری برای درک اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید را برای افراد آسان می کند (فکر کنید: عنوان فرعی، طول پاراگراف، استفاده از حروف برجسته/مورب، فهرست های مرتب/نامرتب، سطح خواندن و غیره).

برای موتورهای جستجو، برخی از عناصر محتوای کلیدی برای بهینه سازی عبارتند از:

برچسب های عنوان
توضیحات متا
برچسب‌های سرصفحه (H1-H6)
متن جایگزین تصویر
ابرداده های گراف و کارت توییتر را باز کنید

بهینه سازی خارج از سایت

چندین فعالیت وجود دارد که ممکن است به معنای دقیق «SEO» نباشند، اما با این وجود می توانند با موفقیت سئو هماهنگ شوند و به طور غیرمستقیم به آن کمک کنند.

لینک بیلدینگ (فرایند به دست آوردن لینک به یک وب سایت) فعالیتی است که بیشترین ارتباط را با سئوی خارج از سایت دارد.

می‌تواند مزایای زیادی (به عنوان مثال، رتبه‌بندی، ترافیک) از دریافت تعداد متنوعی از لینک‌هایی که به وب‌سایت شما از وب‌سایت‌های معتبر، معتبر و قابل اعتماد اشاره می‌کنند، داشته باشد. کیفیت پیوند بر کمیت پیوندها برتری دارد – و تعداد زیادی از پیوندهای با کیفیت هدف است.

و چگونه این لینک ها را دریافت می کنید؟ روش‌های مختلفی برای ارتقای وب‌سایت وجود دارد که با تلاش‌های سئو همکاری می‌کنند. این شامل:

ساخت برند و بازاریابی برند: تکنیک هایی که برای افزایش شناخت و شهرت طراحی شده اند.

روابط عمومی: تکنیک‌های روابط عمومی که برای به دست آوردن لینک‌های ارائه‌شده توسط سرمقاله طراحی شده‌اند.
بازاریابی محتوا: برخی از اشکال محبوب عبارتند از ایجاد ویدیو، کتاب الکترونیکی، مطالعات تحقیقاتی، پادکست (یا مهمان در سایر پادکست ها) و پست مهمان (یا وبلاگ نویسی مهمان).
بازاریابی و بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی: برند خود را در همه پلت‌فرم‌های مرتبط ادعا کنید، آن را به‌طور کامل بهینه کنید و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید.
مدیریت فهرست: ادعا، تأیید و بهینه‌سازی اطلاعات در هر پلتفرم‌هایی که اطلاعات مربوط به شرکت یا وب‌سایت شما ممکن است فهرست شده و توسط جستجوگران پیدا شود (به عنوان مثال، دایرکتوری‌ها، سایت‌های بررسی، ویکی‌ها).

رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌ها: دریافت آنها، نظارت بر آنها و پاسخ به آنها.
به طور کلی، وقتی در مورد خارج از سایت صحبت می کنید، در مورد فعالیت هایی صحبت می کنید که قرار نیست مستقیماً بر توانایی شما برای رتبه بندی از نقطه نظر فنی کاملاً تأثیر بگذارد.

با این حال، دوباره، هر کاری که برند شما انجام می دهد اهمیت دارد. شما می خواهید نام تجاری شما در هر جایی که مردم شما را جستجو کنند پیدا شود.

به این ترتیب، برخی از افراد سعی کرده‌اند نام «بهینه‌سازی موتور جستجو» را به معنای «بهینه‌سازی تجربه جستجو» یا «بهینه‌سازی در همه جا جستجو کنند» تغییر دهند.

تخصص های سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو نیز دارای چند زیرمجموعه است. هر یک از این حوزه های تخصصی به روش خود با “سئوی معمولی” متفاوت است، به طور کلی نیاز به تاکتیک های اضافی و ارائه چالش های مختلف دارد.

پنج تخصص از این قبیل سئو عبارتند از:

سئوی تجارت الکترونیک: عناصر اضافی سئو شامل بهینه سازی صفحات دسته، صفحات محصول، ناوبری وجهی، ساختارهای پیوند داخلی، تصاویر محصول، بررسی محصول، طرحواره و موارد دیگر است.

سئوی سازمانی: این سئو در مقیاس وسیع است. معمولاً این به معنای برخورد با یک وب‌سایت (یا چندین وب‌سایت/برند) با بیش از 1 میلیون صفحه است – یا ممکن است بر اساس اندازه سازمان باشد (معمولاً آنهایی که میلیون‌ها یا میلیاردها درآمد در سال دارند).

انجام سازمانی معمولاً به معنای تاخیر در تلاش برای اعمال تغییرات سئو توسط تیم توسعه دهنده و همچنین درگیر شدن چندین سهامدار است.
سئوی بین المللی: این سئوی جهانی برای مشاغل بین المللی است – انجام سئو برای وب سایت های چند منطقه ای یا چند زبانه – و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی بین المللی مانند Baidu یا Naver.

سئوی محلی: در اینجا، هدف بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجوی ارگانیک محلی با مدیریت و به‌دست آوردن بررسی‌ها و فهرست‌های کسب‌وکار است.

سئوی اخبار: در اخبار، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است – به ویژه اطمینان حاصل کنید که در سریع ترین زمان ممکن به فهرست گوگل وارد می شوید و در مکان هایی مانند Google Discover، داستان های برتر Google و Google News ظاهر می شوید.

نیاز به درک بهترین روش ها برای دیوارهای پرداخت، صفحات بخش، داده های ساختاری خاص اخبار و موارد دیگر وجود دارد.

سئو چگونه کار می کند؟

اگر این صفحه را از طریق جستجوی Google پیدا کردید، احتمالاً [seo چیست] یا [seo] را در گوگل جستجو کرده اید.

این راهنما در Search Engine Land منتشر شده است، یک وب سایت معتبر با تخصص و تجربه زیاد در موضوع SEO (ما از سال 2006 همه تغییرات سئو، بزرگ و کوچک را پوشش می دهیم).

صفحه “SEO چیست” ما که در ابتدا در سال 2010 منتشر شد، 324203 لینک به دست آورده است.

به بیان ساده، این عوامل (و سایر عوامل) به این راهنما کمک کرده اند تا شهرت خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، که به آن کمک کرده سال ها در رتبه 1 قرار گیرد.

سیگنال‌هایی انباشته شده است که نشان می‌دهد معتبر و قابل اعتماد است – و به همین دلیل استحقاق رتبه‌بندی را هنگام جستجوی سئو دارد.

اما بیایید سئو را به طور گسترده تر بررسی کنیم. به طور کلی، سئو واقعاً از طریق ترکیبی از موارد زیر کار می کند:

افراد: فرد یا تیمی که مسئول انجام یا اطمینان از تکمیل کار سئو استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است.
فرآیندها: اقدامات انجام شده برای کارآمدتر کردن کار.

فناوری: پلتفرم ها و ابزارهای مورد استفاده.

فعالیت ها: محصول نهایی یا خروجی.
بسیاری از چیزهای دیگر بر نحوه عملکرد سئو تأثیر می گذارد. آنچه در ادامه می آید نگاهی سطح بالا به مهم ترین عناصر دانش و فرآیند است.

شش حوزه حیاتی، در ترکیب، باعث می‌شود سئو کار کند:

1. درک نحوه کار موتورهای جستجو

به سادگی، اگر می‌خواهید مردم کسب‌وکار شما را از طریق جستجو پیدا کنند  در هر پلتفرمی  باید فرآیندهای فنی پشت عملکرد موتور را بدانید  و سپس مطمئن شوید که تمام “سیگنال‌های” مناسب را برای تأثیرگذاری بر این دید ارائه می‌دهید.

وقتی در مورد موتورهای جستجوی وب سنتی مانند گوگل صحبت می کنیم، چهار مرحله جداگانه جستجو وجود دارد:

خزیدن: موتورهای جستجو از خزنده ها برای کشف صفحات در وب با دنبال کردن پیوندها و استفاده از نقشه سایت استفاده می کنند.
رندر: موتورهای جستجو با استفاده از اطلاعات HTML، جاوا اسکریپت و CSS ظاهر صفحه را ایجاد می کنند.

نمایه سازی: موتورهای جستجو محتوا و ابرداده صفحاتی را که کشف کرده است تجزیه و تحلیل می کنند و آنها را به پایگاه داده اضافه می کنند (اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که هر صفحه در وب سایت شما ایندکس شود).

رتبه‌بندی: الگوریتم‌های پیچیده به سیگنال‌های مختلفی نگاه می‌کنند تا تعیین کنند که آیا صفحه مربوطه است یا خیر و کیفیت کافی برای نشان دادن زمانی که جستجوگر وارد یک پرس و جو می‌شود یا خیر.

اما بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای جستجو در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب یا آمازون متفاوت است.

به عنوان مثال، فیسبوک را در نظر بگیرید، عواملی مانند تعامل (لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها، و غیره) و اینکه افراد با چه کسانی مرتبط هستند، اهمیت دارند. سپس، در توییتر، سیگنال‌هایی مانند تازگی، تعامل، یا اعتبار نویسنده مهم هستند.

و چیزهای پیچیده‌تر: موتورهای جستجو عناصر یادگیری ماشینی را برای نمایش محتوا اضافه کرده‌اند – گفتن «این» یا «آن» را حتی سخت‌تر می‌کند و منجر به عملکرد بهتر یا بدتر می‌شود.

2. تحقیق

تحقیق بخش کلیدی سئو است. برخی از اشکال تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد عبارتند از:

تحقیق در مورد مخاطب: درک مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. آنها چه کسانی هستند (یعنی جمعیت شناسی و روانشناختی آنها)؟ نقاط درد آنها چیست؟ آنها چه سؤالاتی دارند که می توانید به آنها پاسخ دهید؟

تحقیق کلمات کلیدی: این فرآیند به شما کمک می‌کند تا عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که مردم استفاده می‌کنند در صفحات خود بگنجانید – و درک کنید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبه‌بندی این کلمات کلیدی وجود دارد.

تحقیق در مورد رقبا: رقبای شما چه می کنند؟ قوت و ضعف آنها در چیست؟ چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟
تحقیقات برند/کسب و کار/مشتری: اهداف آنها چیست – و سئو چگونه می تواند به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کند؟
تحقیق وب سایت: انواع ممیزی های سئو می تواند فرصت ها و مسائلی را در یک وب سایت آشکار کند که از موفقیت در جستجوی ارگانیک جلوگیری می کند.

برخی از ممیزی هایی که باید در نظر گرفته شوند: SEO فنی، محتوا، پروفایل پیوند و E-E-A-T.
تجزیه و تحلیل SERP: این به شما کمک می کند تا هدف جستجوی یک پرس و جوی معین را درک کنید (به عنوان مثال، آیا تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی یا ناوبری است) و محتوایی ایجاد کنید که احتمال بیشتری برای کسب رتبه یا دیده شدن دارد.

3. برنامه ریزی

استراتژی سئو برنامه اقدام بلند مدت شماست. شما باید اهدافی را تعیین کنید – و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به آنها.

استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید.

مسیری که طی می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد – اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.

برنامه سئوی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تعیین اهداف (به عنوان مثال، OKRs، SMART) و انتظارات (به عنوان مثال، خطوط زمانی / نقاط عطف).
تعریف و تراز کردن KPIها و معیارهای معنادار.

تصمیم گیری در مورد نحوه ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی).
هماهنگی و ارتباط با ذینفعان داخلی و خارجی.

انتخاب و پیاده سازی ابزار/فناوری.
استخدام، آموزش و تشکیل تیم.
تنظیم بودجه
اندازه گیری و گزارش نتایج.
مستندسازی استراتژی و فرآیند.

4. ایجاد و اجرا

پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا رسیده است. یعنی:

ایجاد محتوای جدید: توصیه به تیم محتوای خود در مورد محتوایی که باید ایجاد شود.
توصیه یا اجرای تغییرات یا پیشرفت‌ها در صفحات موجود: این می‌تواند شامل به‌روزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوندهای داخلی، ترکیب کلمات کلیدی/موضوع/موجودات یا شناسایی راه‌های دیگر برای بهینه‌سازی بیشتر آن باشد.

حذف محتوای قدیمی، قدیمی یا با کیفیت پایین: انواع محتوایی که رتبه خوبی ندارند، ترافیک را تبدیل می کنند یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک می کنند.

5. نظارت و نگهداری

شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید یا خراب می شود. نظارت بسیار مهم است.

شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه مهم کاهش می یابد، صفحات کند می شوند، پاسخ نمی دهند یا از فهرست خارج می شوند، کل وب سایت شما آفلاین می شود، لینک ها شکسته می شوند، یا هر تعداد دیگر از مشکلات فاجعه بار دیگر.

6. تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد

اگر سئو را اندازه گیری نکنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید. برای تصمیم گیری مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید:

تجزیه و تحلیل وب سایت: راه اندازی و استفاده از ابزار (حداقل، ابزارهای رایگان مانند Google Analytics، کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ) برای جمع آوری داده های عملکرد.

ابزارها و پلتفرم‌ها: بسیاری از پلتفرم‌ها (یا مجموعه‌ها) «همه در یک» وجود دارند که چندین ابزار را ارائه می‌دهند، اما شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فقط از ابزارهای انتخابی SEO برای ردیابی عملکرد در کارهای خاص استفاده کنید.

یا اگر منابع دارید و هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام نمی دهند، می توانید ابزارهای خود را بسازید.
پس از جمع آوری داده ها، باید پیشرفت را گزارش دهید. می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارش ایجاد کنید.

گزارش عملکرد باید داستانی را بیان کند و در فواصل زمانی معنادار انجام شود، معمولاً در مقایسه با دوره های گزارش قبلی (به عنوان مثال، سال به سال). این به نوع وب سایت بستگی دارد

(معمولاً، این ماهانه، سه ماهه یا برخی بازه های زمانی دیگر خواهد بود)

سئو در حال انجام است

سئو هرگز تمام نمی شود. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند.

وب سایت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جابه جا می شوند (و شکسته می شوند). محتوا کهنه می شود فرآیندهای شما باید بهبود یافته و کارآمدتر شوند.

خط پایانی: همیشه چیزی وجود دارد که می‌توانید آن را کنترل، آزمایش یا بهبود دهید. یا همانطور که بروس کلی بیان کرد: سئو تنها زمانی انجام می شود که گوگل تغییر چیزها را متوقف کند و تمام رقابت شما از بین برود.

چگونه سئو را یاد بگیریم

اکنون که در مورد سئو چیست و چگونه کار می کند بیشتر می دانید – چگونه می توانید بیشتر بیاموزید؟

خواندن (یا، اگر ترجیح می دهید، تماشا یا گوش دادن به) آخرین اخبار سئو، تحقیقات، بهترین شیوه ها و پیشرفت های دیگر باید به یکی از عادت های همیشگی شما تبدیل شود، چه روزانه، چه هفتگی یا ماهانه. همچنین باید برای شرکت در حداقل یک یا دو رویداد در سال سرمایه گذاری کنید.

انتظارات و رفتار جستجوگران دائماً در حال تغییر است، به این معنی که الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند تا همگام باشند.

این، در ترکیب با پیشرفت‌های جدید در فناوری (به افزایش انفجاری ChatGPT در اواخر سال 2022 و اضافه شدن ناگهانی هوش مصنوعی مولد به نتایج جستجو در سال 2023 توجه نکنید).

در اینجا چند منبع و نکات قابل اعتماد برای کمک به رشد شما به عنوان یک متخصص سئو وجود دارد.

چندین گزینه  (رایگان و پولی) برای یادگیری سئو وجود دارد:

وب سایت ها، وبلاگ ها و نشریات.
کتاب و کتاب الکترونیکی.
فیلم های.
پادکست ها
وبینارها
کنفرانس ها، رویدادها و جلسات.
دوره های آموزشی.
برنامه های آموزشی و صدور گواهینامه.
گروه ها (به عنوان مثال، رسانه های اجتماعی، Slack).
خبرنامه ها
دنبال کردن کارشناسان در شبکه های اجتماعی
انجمن ها
فقط مراقب باش. در حالی که منابع قابل اعتماد زیادی وجود دارد، شما (یا مشتریانتان) در برخی مواقع اطلاعات قدیمی یا اشتباه SEO را کشف خواهید کرد.

حرف آخر: هیچ حقیقت «جهانی» یا راز بزرگی برای سئو وجود ندارد.

حقیقت این است که شما باید در تمام مراحل سئو کار کنید تا دید، کلیک‌ها، ترافیک، اعتبار، تبدیل‌ها، فروش و درآمد خود را افزایش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا