گوگل پیج رنک: همه چیزهایی که در سال 2024 باید بدانید.
PageRank یک معیاری است که گوگل از آن برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صفحات وب در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند استفاده می کند.
بخ گزارش گرین گروپ به نقل از mangools ، در گذشته نه چندان دور، PageRank گوگل موضوع بحث در دنیای SEO بود. در آن زمان، تماشای بالا رفتن نمره شما احساس برنده شدن در قرعه کشی را داشت زیرا این نشانه ای بود که استراتژی SEO شما در حال کار است.
امروز، اگرچه PageRank ممکن است دیگر آن موضوع داغ گذشته نباشد، اما همچنان بخشی از داستان گوگل است.
اما بیایید پرده را کنار بزنیم و از اصول شروع کنیم.
در این مقاله، ما به موارد زیر خواهیم پرداخت:
- PageRank چیست؟
- تاریخچه PageRank گوگل
- چرا PageRank برای سئو مهم است؟
- PageRank گوگل چگونه کار می کند؟
- چه چیزی بر ارزش PageRank تأثیر می گذارد؟
- چگونه PageRank گوگل را اندازه گیری کنیم؟
- چگونه PageRank را بهبود دهیم؟
- سوالات متداول
PageRank چیست؟
گوگل پیج رنک یک الگوریتم است که اهمیت صفحات وب را ارزیابی کرده و آنها را بر اساس کیفیت و کمیت بک لینکهای ورودی در نتایج موتور جستجو رتبهبندی میکند.
فلسفه پشت PageRank ساده است:
صفحه شما دارای پیوندهایی است که به آن اشاره می کنند. برخی از این پیوندها باکیفیت هستند، در حالی که برخی دیگر نیستند. هرچه صفحه شما پیوندهای باکیفیت بیشتری داشته باشد، برای گوگل مهمتر است. این بر اساس باور گوگل مبنی بر اینکه وب سایت های مهمتر پیوندهای بیشتری دریافت می کنند، است.
در نتیجه، گوگل صفحه شما را ترجیح داده و آن را در نتایج جستجو بالاتر میبرد.
گوگل پیج رنک (در نوار ابزار گوگل) صفحات را بر اساس یک مقیاس لگاریتمی ارزیابی میکرد، جایی که امتیازها از 0 (PR0) برای صفحات با کمترین کیفیت تا 10 (PR10) برای صفحات با بالاترین کیفیت متغیر بودند.
ماهیت لگاریتمی PageRank به این معنی بود که حتی یک افزایش کوچک در PR می تواند به طور چشمگیری اعتبار یک وب سایت را افزایش دهد.
تصور می شد که حتی افزایش امتیاز PR یک صفحه به اندازه 2 (از PR4 به PR6) نیز می تواند منجر به افزایش تقریباً 25 برابری اعتبار وب سایت شود.
در نگاه اول این موضوع ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما نگران نباشید. در ادامه همه چیز را توضیح خواهیم داد.
تاریخچه و تکامل PageRank
داستان PageRank در اواخر دهه 1990 در دانشگاه استنفورد آغاز شد. بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین، در حال بررسی راههایی برای بهبود بازیابی اطلاعات در وب بودند.
در آن زمان، موتورهای جستجو برای رتبهبندی مؤثر صفحات با مشکل مواجه بودند، بنابراین پیج و برین ایدهای برای استفاده از لینکها برای اندازهگیری اهمیت یک صفحه ارائه دادند.
این مفهوم منجر به ایجاد PageRank، الگوریتمی شد که گوگل را از رقبایش متمایز کرد. آنها یافتههای خود را در مقالهای (آناتومی یک موتور جستجوی وب مقیاس بزرگ) منتشر کردند که وب آشفته را به یک تجربه جستجوی منظمتر تبدیل کرد و دقیقاً همان چیزی بود که کاربران به آن نیاز داشتند.
در سال 1998، پیج و برین اولین پتنت PageRank را ثبت کردند و آغازگر عصری جدید در جستجو شدند.
از آن زمان تاکنون، PageRank تغییرات بسیاری کرده است. در اینجا مروری بر نقاط عطف آن ارائه میشود:
- مارس 2000: گوگل PageRank را در Google Directory عمومی کرد. گوگل این دایرکتوری را در سال 2011 تعطیل کرد.
- 11 دسامبر 2000: گوگل Google Toolbar را معرفی کرد که امتیاز PageRank هر صفحه وب را نمایش می داد. این اولین بار بود که PageRank به یک معیار قابل مشاهده تبدیل شد.
- 17 ژوئن 2004: گوگل یک پتنت را توصیف کرد که تکامل PageRank و نحوه اختصاص وزن های مختلف به لینک ها بر اساس احتمال کلیک شدن آنها را توصیف می کرد.
- 18 ژانویه 2005: گوگل لینک های nofollow را برای مبارزه با اسپم کامنت معرفی کرد.
- 17 نوامبر 2005: PageRank در Google Sitemaps (اکنون Google Search Console) راه اندازی شد. در دسته های بالا، متوسط، پایین یا N/A ارائه شد.
- 24 آوریل 2012: گوگل به روز رسانی الگوریتم پنگوئن را با هدف کاهش اسپم وب و بهبود نتایج جستجو راه اندازی کرد.
- 16 اکتبر 2012: گوگل ابزار Disavow را معرفی کرد، یک ویژگی پیشرفته که لینک های از سایت دیگری به سایت شما را حذف می کند.
- 6 دسامبر 2013: گوگل آخرین بار Toolbar PageRank را به روز کرد.
- 7 مارس 2016: گوگل PageRank را از نوار ابزار مرورگر خود حذف کرد. داده های PageRank دیگر در دسترس نیست، اما گوگل همچنان از آن در داخل استفاده خواهد کرد.
- 9 ژانویه 2019: حق ثبت اختراع PageRank منقضی شد.
- 10 سپتامبر 2019: گوگل ویژگی های لینک rel=”ugc” و rel=”sponsored” را برای درک نحوه لینک کردن افراد معرفی کرد. این ویژگی ها ماهیت لینک ها در یک وب سایت را شناسایی می کردند.
- 23 ژوئن 2021: گوگل به روز رسانی Link Spam را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو راه اندازی کرد. این هدف اسپم و دستکاری های الگوریتم را هدف قرار می دهد.
- 21 آوریل 2022: گوگل از SpamBrain، یک سیستم پیشگیری از اسپم مبتنی بر هوش مصنوعی، بیشتر برای خنثی کردن تأثیر لینک های غیرطبیعی استفاده می کند.
- 4 اکتبر 2023: گوگل سیستم تشخیص اسپم را به روز می کند و پوشش را در زبان ها و انواع مختلف اسپم، عمدتاً مخفی کردن، هک کردن، تولید خودکار و خراشیدن بهبود می بخشد.
- 5 مارس 2024: گوگل یک بهروزرسانی اصلی منتشر میکند که کلیکبیت را خنثی میکند و محتوای مفید را ارتقا میدهد. سیاستهای جدید اسپم اکنون میتوانند بهتر با شیوههای مخرب مقابله کنند.
نوار ابزار گوگل
نوار ابزار گوگل یک افزونه مرورگر بود که در دسامبر 2000 ایجاد شد. این ابزار به کاربران دسترسی سریع به ویژگیهای مختلف جستجو را مستقیماً از مرورگر ارائه میداد.
در آن زمان، این ابزار بسیار مفید بود زیرا بسیاری از ویژگیهای مهم را در یک مکان جمع کرده بود: مسدود کنندههای پاپآپ، تکمیل خودکار و دسترسی آسان به موتور جستجو.
نوار ابزار گوگل به طور مستقیم در مرورگر وب کاربر ادغام شده بود. پس از نصب، این ابزار نوار ابزار زیر نوار آدرس با یک کادر جستجو، دکمههای برای خدمات گوگل و نشانگر PageRank اضافه میکرد.
چیزی شبیه به این
اما اکنون، این بخشی از یک اکوسیستم بسیار بزرگتر است و شامل موارد پیچیدهتری نسبت به آنچه در مقاله اصلی شرح داده شده است، میباشد که توسط بسیاری از عوامل رتبهبندی گوگل موجود در امروز پشتیبانی میشود.
امروزه، ما نمیدانیم که PageRank چگونه کار میکند و چه تأثیری بر رتبهبندی دارد.
با این حال، در سال 2024، گوگل راهنمای شروع به کار سئو خود را بهروزرسانی کرد و خطی را منتشر کرد که بسیاری را شگفتزده کرد – PageRank همچنان بهعنوان یک سیگنال رتبهبندی در الگوریتم جستجوی گوگل استفاده میشد.
در حالی که معنای اصلی آن به نظر تغییر نکرده است، گوگل تکرار می کند که جستجو بیش از لینک ها است.
چرا Google PageRank مهم است؟
Google PageRank به طور بنیادی SEO را تغییر داد و روشی برای سنجش اهمیت صفحات وب بر اساس بک لینک ها ارائه کرد.
این امر نقش کلیدی در چندین جنبه از SEO، از جمله موارد زیر، ایفا کرد:
رتبهبندی وبسایتها
Page Rank نقش مهمی در تعیین رتبهبندی صفحات در نتایج جستجو داشت. در نهایت، این هدف این معیار است – تصمیمگیری در مورد رتبهبندی. حتی مقاله اصلی توسط Page و Brin میگوید:
Page Rank روشی بسیار خوب برای اولویتبندی نتایج جستجوی کلمات کلیدی در وب است.
صفحاتی که امتیاز PageRank بالاتری دارند، به دلیل تعداد و کیفیت بک لینکهایشان، نشاندهنده اعتبار و ارتباط بیشتری هستند. هر لینک به یک صفحه یک “رأی” اعتماد است، اما لینکهای از سایتهای با اعتبار بالا وزن بیشتری دارند.
از آنجایی که گوگل صفحات با لینکهای معتبر را ترجیح میدهد، این صفحات احتمال بیشتری دارد که در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند.
b) بودجه خزیدن
رتبه صفحه تأثیر میگذارد بر نحوه تخصیص بودجه خزیدن توسط موتورهای جستجو، یعنی میزان منابع اختصاص داده شده به خزیدن و فهرستبندی صفحات یک سایت.
گوگل باید به نحوی برخی از صفحات را برای خزیدن اولویتبندی کند، بنابراین استفاده از لینکها یک روش آسان برای تعیین محبوبیت بیشتر صفحات است.
با این، Page Rank بر این تأثیر میگذارد که رباتها چند بار صفحات وب سایت شما را بخزند. رباتها صفحاتی با امتیاز Page Rank بالاتر را اولویتبندی کرده و آنها را تحت بررسیهای مکرر قرار میدهند.
حتی خود گوگل نیز تأیید کرده است که محبوبیت URL یک عامل مهم است که در تعیین میزان تقاضای خزیدن نقش قابل توجهی دارد.
c) Canonicalization:
گوگل PageRank می تواند تا حدودی تأثیر بگذارد که کدام صفحه توسط گوگل به عنوان نسخه اصلی صفحات تکراری شناخته می شود.
هنگامی که چندین نسخه از یک صفحه وجود دارد، گوگل از لینک های داخلی که مقادیر PageRank را منتقل می کنند (به همراه سیگنال های دیگر مانند سایت مپ، robots.txt، تگ های canonical و غیره) برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نسخه باید ایندکس و رتبه بندی شود به عنوان صفحه اصلی استفاده می کند.
گوگل احتمالاً صفحه ای را که لینک های بیشتری به آن اشاره می کنند به عنوان نسخه اصلی انتخاب می کند.
اگرچه این ویژگی تضمین می کند که کاربر با مرتبط ترین صفحه روبرو می شود و اطلاعات مورد جستجوی خود را پیدا می کند، اما تنها مقداری نیست که گوگل برای تشخیص نسخه اصلی از آن استفاده می کند (این فقط بخشی از فرآیند آنها است).
چگونه PageRank کار می کند؟
PageRank بر این اصل استوار است که تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه وب اشاره می کنند، اهمیت آن را تعیین می کند. به عبارت دیگر، هرچه صفحه ای لینک ورودی بیشتری داشته باشد، رای اعتماد بیشتری دریافت کرده است.
در سئو مدرن، ما این آرای اعتماد را “آب لینک” می نامیم.
هنگامی که گوگل صفحات را خزنده می کند، الگوریتم PageRank را با در نظر گرفتن PageRank همه صفحات لینک دهنده محاسبه می کند.
مدتی پیش، سئوکاران از ویژگی های nofollow برای دستکاری جریان PageRank و انتقال آن فقط به صفحات خاصی استفاده می کردند.
این تکنیک را “شکل دهی PageRank” یا “شکل دهی لینک” می نامند و در لیست روش های غیرمجاز گوگل قرار دارد.
در اینجا نحوه عملکرد آن توضیح داده شده است:
فرض کنید صفحه ای با سه لینک خروجی دارید، اما می خواهید آب لینک شما فقط به دو مورد از آنها جریان یابد. برای هدایت آب به دو لینک، ویژگی nofollow را به لینک سوم اضافه می کنید. به این ترتیب، PageRank بیشتری به دو صفحه مهم هدایت می شود.
آیا می خواهید این متن را به زبان دیگری ترجمه کنم؟
این عمل از زمانی که الگوریتم بهروز شده گوگل اکنون لینکهای nofollow را هنگام توزیع PageRank نادیده میگیرد، منسوخ شده است.
امروز، صفحاتی که واقعاً میخواهید به آنها لینک دهید، از شکلدهی لینکها قدرت بیشتری نخواهند گرفت. در عوض، PageRank بالقوهای که میتوانستید منتقل کنید، صرفاً … از بین میرود.
در سال 2009، مت کاتس، یک نماینده گوگل، از استفاده از این روش توصیه کرد و تأیید کرد که ویژگی nofollow آن را برطرف نخواهد کرد.
چگونه PageRank گوگل را محاسبه کنیم؟
برای محاسبه PageRank گوگل، الگوریتم از فرمول زیر استفاده می کند:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))
PR(A) برابر است با رتبه صفحه A.
d ضریب میرایی است (احتمالی که یک کاربر به کلیک کردن روی لینکها و گشت و گذار در وب ادامه دهد، معمولاً برابر با 0.85 تنظیم میشود).
PR(T1), PR(Tn) رتبه صفحات مرتبط به صفحه A هستند.
C(T1), C(Tn) تعداد کل لینکهای خروجی از صفحات T1 تا Tn است
با استفاده از ضریب میرایی، میتوانیم رتبه صفحه A را به صورت زیر محاسبه کنیم:
- PR(A) = (1 – 0.85) + 0.85 [0.2. + 0.1]
- PR(A) = 0.15 + 0.85 [0.3]
- PR(A) = 0.15 + 0.255 = 0.405
بنابراین، PR(A) = 0.405 است.
10 عوامل تأثیرگذار بر Google PageRank
اکنون، اینجا جایی است که مسائل پیچیدهتر میشوند.
برای بهینهسازی اعتبار سایت خود، باید عوامل تأثیرگذار بر Google PageRank را بدانید و سعی کنید هرگونه مشکل اساسی را حل کنید، مانند:
1. تعداد و کیفیت بک لینکها
از آنجایی که اولویت Page Rank ارزیابی بک لینکها است، تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به یک صفحه بسیار مهم است.
همانطور که اکنون میدانید، همه لینکها برابر نیستند، بنابراین روی دریافت رأی اعتماد از سایتهای با اعتبار بالا تمرکز کنید که میتوانند به گوگل نشان دهند که محتوای شما قابل اعتماد است.
کمپین با کیفیت محتوای خود!
بهترین لینکها برای بهبود PageRank شما از منابع معتبر مانند دولتها، گروههای بهداشتی یا سازمانهای رسمی میآیند.
اگر نمیتوانید به این سطح برسید، به دنبال لینکها از مجلات معتبر در حوزه خود باشید.
2.متن لنگر
متن لنگر، همان متن قابل کلیک در یک هایپرلینک، زمینه ای درباره محتوای صفحه مرتبط را فراهم می کند. اگر می خواهید کاربران شما درک کنند که این لینک آنها را به کجا می برد، آن را برای آنها (و گوگل) توضیح دهید تا موضوع صفحه مرتبط را بدانند.
به عنوان مثال، یک لینک با متن لنگر “راهنمای سئو” (دیدی چه کردیم؟) مرتبط تر با یک صفحه است تا یک لینک عمومی “اینجا را کلیک کنید” زیرا نمی دانید از دومی چه چیزی دریافت خواهید کرد. آیا این یک صفحه فرود خواهد بود؟ یک وبلاگ دیگر؟ یک فرم؟
بهینه سازی کنید، اما بیش از حد بهینه سازی نکنید زیرا گوگل استفاده بیش از حد از متون لنگر، به خصوص اگر آنها “لنگرهای مطابق دقیق” باشند، را علامت گذاری می کند.
3.پیوندهای داخلی
پیوندهای داخلی، همانطور که از نامشان پیداست، صفحات مختلف را در داخل یک وبسایت به هم متصل میکنند.
بنابراین، آنها PageRank را در سراسر سایت توزیع میکنند و گروهی از صفحات مرتبط ایجاد میکنند. هنگام پیوند داخلی، شما لینک جویس را در بین صفحاتی با موضوع مشابه توزیع میکنید.
هرچه یک صفحه پیوندهای داخلی بیشتری دریافت کند، PageRank آن بالاتر خواهد بود.
اما از آنجایی که سئو دوست دارد زندگی ما را سختتر کند، باید توجه داشته باشید که هرچه یک صفحه پیوندهای خروجی بیشتری داشته باشد، PageRank آن کمتر خواهد بود، زیرا امتیاز خود را به سایر پیوندهایی که به آنها اشاره میکند، منتقل میکند.
4.احتمال کلیک بر روی هایپرلینک
الگوریتم PageRank گوگل احتمال کلیک یک کاربر بر روی یک هایپرلینک را در نظر میگیرد.
صفحاتی که احتمال بالاتری برای کلیک شدن دارند، برای گوگل ارزشمندتر هستند و رتبه PageRank آنها این را نشان میدهد.
دلیل این امر ساده است: رفتار کاربر. گوگل تعیین کرده است که کدام لینکها توسط کاربران ارزشمندتر هستند و رتبه آنها را بالا میبرد تا به سایر کاربران تسهیل کند. طبق گفته گوگل، اینکه آیا یک کاربر بر روی یک لینک کلیک میکند به قرارگیری آن بستگی دارد، بنابراین:
- لینکهای محبوب در بالای صفحه قرار دارند و متن توصیفی دارند که PageRank بیشتری را به صفحه لینک شده منتقل میکنند.
- لینکهای کمتر قابل مشاهده در پایین صفحه قرار دارند و PageRank کمتری را منتقل میکنند.
متأسفانه، برخی از متخصصان سئو از تکنیکهای اسپم لینک برای دستکاری رتبه PageRank خود استفاده میکنند.
با این حال، طبق گفته گوگل، “هر لینکی که با هدف دستکاری رتبهبندی در نتایج جستجوی گوگل باشد، ممکن است به عنوان اسپم لینک در نظر گرفته شود.”
گوگل به طور منظم با تکنیکهای اسپم مبارزه میکند و صریحاً بیان میکند که چنین اقداماتی میتواند منجر به جریمه شود.
تکنیکهای رایج اسپم عبارتند از:
- خرید یا فروش لینک برای اهداف رتبهبندی
- توزیع لینکها در فوترها یا قالبها
- برنامههای لینکدهی خودکار
- مبادله لینک
- فارمهای لینک
در حالی که اینها برخی از رایجترین تکنیکها هستند، گوگل لیست کاملی از نمونههای اسپم لینک دارد.
6. ویژگیهای لینک Nofollow
ویژگی nofollow به موتورهای جستجو میگوید که PageRank را از طریق یک لینک خاص منتقل نکنند.
گوگل این ویژگی را برای جلوگیری از سوء استفاده از بخش نظرات وبلاگهای معتبر برای جمعآوری بک لینکها اضافه کرد.
از سال 2005، سئوکاران میتوانند از خزندهها جلوگیری کنند تا لینکهایی را که نمیخواهند برای لینک جو مورد بررسی قرار گیرند، دنبال نکنند.
گوگل همچنین ویژگیهای rel=“sponsored” و rel=“ugc” را برای دستهبندی انواع مختلف لینکها معرفی کرده است.
اما در حالی که آنها نحوه برخورد موتورهای جستجو با این لینکها را راهنمایی میکنند، قوانین نیستند. اکنون آنها فقط اشاراتی هستند که گوگل از آنها، در کنار سایر سیگنالها، برای تعیین ارتباط لینک استفاده میکند.
7. تعداد لینکهای خروجی در صفحه
صفحهای با بسیاری از لینکهای خروجی، PageRank خود را در میان تمام لینکهای خود توزیع میکند. در نتیجه، هر لینک بخشی از PageRank را دریافت میکند.
ممکن است این کار غیرمولد به نظر برسد، اما گوگل لینک کردن به منابع خارجی را یک عمل خوب میداند.
در واقع، ممکن است حتی شما را به دلیل عدم لینک کردن به افراد خارج از وبسایت خود جریمه کند، زیرا این کار در حال مرز با دستکاری است. بنابراین، با لینکهای خود خسّت نداشته باشید.
اگر به اطلاعات لینک خروجی برای یک صفحه در یک نگاه نیاز دارید، افزونه Mangools SEO را نصب کنید، به تب “On-page SEO” و سپس به تب “Outbound Links” بروید، و پنجرهای مانند این خواهید دید:
اینجا میتوانید لینکهای خارجی و شکسته را فیلتر کنید تا به شما در رفع هرگونه مشکلی قبل از بحرانی شدن آنها کمک کند.
8. صفحات مسدود شده توسط robots.txt
اگر فایل “robots.txt” یک صفحه را مسدود کند، به این معنی است که هیچ موتور جستجویی آن را خزیده نمیکند. در نتیجه، آن صفحه ممکن است به دلیل ایندکس نشدن، به توزیع PageRank کمک نکند.
این فایل به موتورهای جستجو میگوید که به صفحه دسترسی پیدا نکنند، بنابراین لینک جو دریافت یا منتقل نخواهد کرد. چنین اشتباهاتی میتواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که به محض مشاهده آنها آنها را برطرف کنید.
9. ریدایرکت های URL و تگ های کانونیکال
ریدایرکت های URL و تگ های کانونیکال، محتوای تکراری را مدیریت کرده و PageRank را به یک صفحه واحد ادغام می کنند.
به عنوان مثال، یک ریدایرکت 301، صفحات را به طور دائم به URL جدید منتقل می کند تا PageRank اصلی حفظ شود.
به طور مشابه، یک تگ کانونیکال به گوگل می گوید که نسخه ترجیحی یک صفحه کدام است، تا PageRank را به درستی نسبت دهد.
ریدایرکت ها و تگ های کانونیکال اطمینان می دهند که موتورهای جستجو محتوای مناسب را اولویت بندی می کنند تا از رقیق شدن و از دست دادن اعتبار سایت جلوگیری شود.
10. تگهای متا Nofollow
تگهای متا Nofollow به موتورهای جستجو دستور میدهند که لینک جویس (قدرت لینک) را به صفحات مرتبط منتقل نکنند.
اضافه کردن <meta name=”robots” content=”nofollow”>
به یک صفحه، از موتورهای جستجو جلوگیری میکند تا پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال کنند و در نتیجه PageRank را به آنها منتقل نکنند.
این به مدیر وب کمک میکند تا توزیع PageRank را کنترل کرده و آن را روی صفحات مرتبطتر، یعنی صفحاتی که بیشترین کمک را به کاربران میکنند، متمرکز کند.
چگونه امتیاز PageRank را اندازه گیری کنیم؟
از آنجایی که گوگل به اشتراک گذاری عمومی داده های PageRank پایان داده است، دیگر امکان اندازه گیری امتیاز PageRank شما وجود ندارد.
با این حال، این به معنای آن نیست که شما نمی توانید هیچ چیز را اندازه گیری کنید.
چندین گزینه جایگزین وجود دارد که می تواند بینش هایی در مورد اعتبار و پروفایل لینک یک سایت ارائه دهد.
Domain Authority & Page Authority
Domain Authority (DA) یک معیار توسعهیافته توسط Moz است که پیشبینی میکند یک وبسایت چقدر احتمال دارد در نتایج صفحات جستجو (SERPs) رتبهبندی شود.
این معیار وبسایتها را در یک مقیاس 100 امتیازی رتبهبندی میکند، که امتیازات بالاتر نشاندهنده توانایی رتبهبندی بیشتر است.
در حالی که این یک معیار مفید است، اما یک عامل رسمی رتبهبندی گوگل نیست و از PageRank جامعتر است.
برای محاسبه DA، ابزارهای سئو موارد زیر را اندازهگیری میکنند:
-
سن دامنه
-
تنوع بک لینکها
-
سیگنالهای اسپم
-
توزیع ارزش (یا توزیع اعتبار)
-
لینکهای داخلی و خارجی
Page Authority (PA): تمرکز بر احتمال رتبهبندی صفحات فردی در نتایج جستجو (SERPs) دارد.
هر دو معیار بر اساس عواملی مانند تعداد و کیفیت بکلینکها، ریشه دامنههای لینکدهنده و الگوریتم اختصاصی Moz محاسبه میشوند.
اگر از Mangools SiteProfiler رایگان استفاده میکنید، میتوانید هر دو معیار را به سرعت مشاهده کنید.
رتبهبندی دامنه و رتبهبندی URL
رتبهبندی دامنه (DR) یک معیار لگاریتمی است که توسط Ahrefs ایجاد شده و قدرت کل پروفایل بک لینک یک وبسایت را در مقیاسی از 0 تا 100 اندازهگیری میکند.
رتبهبندی URL (UR) از طرف دیگر، پروفایل بک لینک یک URL خاص را ارزیابی میکند.
این رتبهبندیها عوامل مختلفی مانند کمیت و کیفیت بک لینکها را در نظر میگیرند، با تمرکز بر اینکه یک صفحه ممکن است چه مقدار “آب لینک” به دیگری منتقل کند.
بر خلاف DA و PA، DR و UR وزن بیشتری به کیفیت لینکها میدهند. با در نظر گرفتن آنها، میتوانید تأثیر سایتهایی که به محتوای شما لینک میدهند را ارزیابی کنید.
Citation Flow & Trust Flow
Citation Flow و Trust Flow دو معیار توسعهیافته توسط Majestic هستند که نفوذ بکلینکهای یک سایت را به دو دسته تقسیم میکنند: کمیت و کیفیت.
Citation Flow تعداد بکلینکهای یک وبسایت را اندازهگیری کرده و پیشبینی میکند که بر اساس آن چقدر ممکن است تأثیرگذار باشد.
از سوی دیگر، Trust Flow کیفیت این بکلینکها را ارزیابی کرده و میزان اعتمادپذیری یک سایت را سنجش میکند. سایتهایی که به یک سایت معتبر (seed site) مرتبط هستند باید نمرات بالاتری داشته باشند.
Citation Flow بالا با Trust Flow پایین میتواند نشاندهنده سایتی با بسیاری از لینکهای بیکیفیت یا اسپم باشد، بنابراین این دو معیار به طور همزمان میتوانند به شما یک دید 360 درجه از لینکهای خود را ارائه دهند.
میتوانید Citation Flow و Trust Flow هر وبسایتی را مستقیماً در داشبورد Mangools SiteProfiler بررسی کنید.
چگونه رتبه صفحه گوگل را بهبود دهیم؟
برای بهبود رتبه صفحه خود، بر جنبههایی تمرکز کنید که اعتبار وبسایت شما را افزایش میدهند. به عنوان مثال، میتوانید:
پیوندهای ورودی بیشتری به دست آورید
دریافت پیوندهای ورودی یک استراتژی اساسی برای بهبود رتبه صفحه شما است، زیرا اساس خود الگوریتم است.
اما فقط دریافت هرگونه پیوند ورودی کافی نیست – شما به پیوندهای باکیفیت از منابع معتبر در صنعت خود نیاز دارید.
به عنوان مثال، اگر وبسایت شما در مورد بازاریابی دیجیتال است، دریافت یک پیوند ورودی از HubSpot میتواند رتبه صفحه شما را بسیار بیشتر از یک وبلاگ آماتور افزایش دهد.
برای دریافت پیوندهای بیشتر به محتوای خود، میتوانید از برخی تکنیکهای ساخت لینک مانند موارد زیر استفاده کنید:
- بلاگ نویسی مهمان
- رساندن محتوا
- ساخت لینک شکسته
- ساخت لینک منبع
یا، فقط از ابزار LinkMiner Mangools استفاده کنید، قدرتمندترین بک لینک های یک رقیب را جستجو کنید و شروع به کار کنید.
شما حتی می توانید بهترین یافته های خود را در یک لیست جداگانه برای ناوبری آسان ذخیره کنید. آنها را در تب “Favorites” در بالا پیدا کنید.
در لیست علاقهمندیهای خود، همچنین میتوانید معیارهای مهمی را درباره بکلینکهای ذخیرهشده خود مشاهده کنید که میتواند به شما در تعیین کیفیت آنها کمک کند.
به منظور ارزیابی کیفیت بک لینکهای “استخراج شده”، میتوانید از چندین معیار سئو در ابزار استفاده کنید (و بنابراین تصویری بهتر در مورد ارزش بالقوه PageRank که با بک لینکهای انتخاب شده به وبسایت شما منتقل میشود، داشته باشید) مانند:
- استناد و جریان اعتماد
- تعداد آدرسهای IP ارجاعدهنده
- تعداد دامنههای ارجاعدهنده
- بکلینکهای فعال
- قدرت لینک
بهبود لینک های داخلی
بهینه سازی لینک های داخلی برای توزیع PageRank در سایت شما عالی است. برای کسب بیشترین بازده، به طور بی هدف لینک داخلی ایجاد نکنید، بلکه به طور هدفمند این کار را انجام دهید.
به عنوان مثال، اگر مقاله پر ترافیکی در مورد “بهترین روش های سئو” دارید، آن را به سایر صفحات مهم خود مانند راهنمای “تکنیک های سئو درون صفحه” یا صفحه “خدمات سئو” خود پیوند دهید.
داشتن یک ساختار به شما کمک می کند نحوه انتقال PageRank صفحات محبوب خود به سایر صفحات را تجسم کنید.
علاوه بر این، به کاربران کمک می کند تا محتوای مرتبط را در یک چشم بر هم زدن پیدا کنند. مطمئن شوید که صفحه اصلی شما به سایر صفحات مهم سایت در هدر لینک شده است:
اصلاح یا هدایت صفحات شکسته
صفحات شکسته یا خطاهای 404، تأثیر منفی بر PageRank شما دارند. هر زمان تغییری قابل توجه در وب سایت خود ایجاد می کنید، به عقب برگردید تا ببینید آیا به یک هدایت مجدد مناسب نیاز دارید یا خیر.
به عنوان مثال، اگر یک صفحه محصول را از سایت تجارت الکترونیکی خود حذف کردید، یک هدایت مجدد 301 تنظیم کنید تا کاربران را به صفحه دسته بندی مربوطه هدایت کند. به این ترتیب، PageRank خود را حفظ کرده و کاربران را با محتوای مشابه مشغول نگه می دارید.
از صفحات یتیم اجتناب کنید
صفحات یتیم صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی به آنها اشاره نمی کند. این باعث می شود که موتورهای جستجو به سختی بتوانند آنها را کشف و فهرست بندی کنند.
این صفحات می توانند به تلاش های سئو شما آسیب جدی وارد کنند، زیرا خزنده ها نمی توانند صفحاتی را که شما به آنها لینک نمی دهید پیدا کنند.
این کار سرعت خزنده ها را کاهش داده و انتقال PageRank را متوقف می کند. از آنجایی که صفحه یتیم هیچ لینک داخلی ندارد، گوگل اهمیت آن را در سایت شما درک نخواهد کرد.
برای جلوگیری از این مشکل، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه از یک صفحه مرتبط دیگر به آن لینک داده شده است. سایت خود را برای کاربران و موتورهای جستجو قابل دسترسی کنید.
تمرکز بر لینکهای شکسته
آخرین نکته، اما نه کم اهمیتترین، به طور منظم لینکهای شکسته درون سایت خود و سایتهای خارجی که به شما لینک میدهند را بررسی و رفع کنید.
اگر یک سایت خارجی به صفحه شما لینک داده است که از آن زمان جابجا شده یا حذف شده است، به صاحب سایت پیامی ارسال کنید تا لینک را بهروزرسانی کند تا همچنان بتواند لینک جو را منتقل کند.
هنگامی که یک لینک شکسته پیدا کردید، آن را بهروزرسانی کنید یا 301 ریدایرکت به صفحه صحیح تنظیم کنید. در هر صورت، اجازه ندهید لینکهای شکسته در اطراف بمانند و جریان PageRank را مختل کنند.
همچنین میتوانید از افزونه SEO Mangools برای یافتن لینکهای شکسته در سایتهای دیگر استفاده کنید که سپس میتوانید آنها را به سایت خود هدایت کنید.
یک صفحه مرتبط پیدا کنید، بر روی تب “شکسته” کلیک کنید، به دنبال بک لینک اشاره به یک صفحه 404 بگردید و به صاحب سایت پیام دهید تا آن را با یک لینک به سایت خود تغییر دهد.
سوالات متداول
آیا گوگل هنوز از PageRank استفاده میکند؟
بله، گوگل هنوز از PageRank استفاده میکند، اما این تنها عاملی نیست که رتبهبندی نتایج جستجو را تعیین میکند.
چه کسی PageRank گوگل را ایجاد کرد؟
PageRank گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، ساخته شده است. این فارغالتحصیلان دانشگاه استنفورد در سال 1998 مقالهای با عنوان “آناتومی یک موتور جستجوی بزرگ مقیاس مبتنی بر هایپرلینک” منتشر کردند که در آن برای اولین بار به این عامل اشاره کردند.
PageRank چند بار در روز به روز می شود؟
از آنجایی که گوگل دیگر نمرات Page Rank را منتشر نمی کند، نمی توانیم با اطمینان بدانیم که چقدر سریع یک صفحه را ارزیابی می کند. با این حال، بسیاری معتقدند که هر سه تا چهار ماه یک بار اتفاق می افتد.
آیا الگوریتم جستجوی گوگل ثبت اختراع شده است؟
حق ثبت اختراع اصلی PageRank در سال 2018 منقضی شد، اما گوگل اکنون یک حق ثبت اختراع به روز شده و جامع تر دارد.
فرمول اصلی PageRank چیست؟
فرمول اصلی PageRank به این صورت است: 𝑃𝑅(𝐴)=(1−𝑑)+𝑑(𝑃𝑅(𝑇1)/𝐶(𝑇1)+…+𝑃𝑅(𝑇𝑛)/𝐶(𝑇𝑛)).
نوار ابزار PageRank چیست؟
نوار ابزار PageRank یک موتور جستجوی متروکه است که برای ارزیابی ارتباط و اهمیت صفحه استفاده می شد. PageRank یک صفحه را به عنوان یک عدد بین 0 و 10 در نوار ابزار نمایش می داد.